Blog Layout

6. klasse beregner rumfang af Lykkegaards lagerhal

Eleverne i 6. klasse på Broskolen afdeling Rolfsted har brugt en hel skoledag hos Lykkegaard A/S. Her har de hørt om virksomheden og hvordan det er at arbejde på fabrikken – og så har de selv fået lov at måle og beregne alt fra rumfanget af den store lagerhal til areal og rumfang af cylindre og kasser, som bliver brugt på Lykkegaard. Besøget er den del af Erhvervsrygsækken, hvor skoleelever får lagt en del af deres undervisning på lokale virksomheder for dels at gøre undervisningen mere konkret og dels vise dem hvilke job- og udddannelsesmuligheder, der ligger i lokalområdet. 

”Inden jeg kom her, tænkte jeg, at jeg ville være tolk. Men det her lyder også spændende. Især det med at man skal arbejde og programmere med computer. Jeg kunne godt tænke mig at komme i praktik her.”


Nynne Hagen har været på besøg på Lykkegaard A/S med sin 6. klasse fra skolen i Rolfsted. De 16 elever og lærer Allan Meldgaard har brugt hele dagen på fabrikken som en del af ”Erhvervsrygsækken”, der er et samarbejde mellem skoler og virksomheder i Faaborg-Midtfyn Kommune. Her kommer elever fra 4. – 9. klasse på besøg på virksomheder i lokalområdet. De bliver vist rundt, hører om virksomheden og om de arbejdsopgaver, der er.


Men det som adskiller sig fra et ”klassisk” virksomhedsbesøg er, at eleverne også selv arbejder i løbet af dagen. I tilfældet her, har lærer Allan Melgaard i samarbejde med virksomhedsejer Karsten Lykkegaard udarbejdet nogle matematikopgaver, som eleverne løser, imens de er på virksomheden.


Virkelighedens matematik er sjovere

Eleverne har blandt andet målt højde, længde og bredde på lagerhallen, så de kan udregne rumfanget af bygningen. Derudover har de også målt og udregnet areal og rumfang af forskellige kasser og cylindre.


Dét er en undervisning, der giver mening for Nynne Hagen:


”Lageret var fedt. Der var så mange ting derinde i forskellige størrelser. Jeg anede ikke at der ville være så mange ting. Og det var sjovt at finde rumfanget af bygningen – meget sjovere at gå her og måle op og skulle udregne noget fra virkeligheden i stedet for en opgave,” siger hun.


Fra brunsviger til læring

Eleverne blev fra morgenstunden bænket i én af de store haller med brunsvinger og sodavand. Den forplejning hører bestemt ikke hverdagen til, noterede Jonas Jensen fra klassen sig.


”Det har været rigtig godt at være på besøg. Mere spændende end at sidde hjemme i klassen – og det var rigtig fint, at vi fik brunsviger og sodavand,” siger han og er helt enig med Nynne Hagen om, at det er sjovt at måle med lange målebånd i de store lokaler.

 

Elevernes matematiklærer Allan Meldgaard sætter også stor pris på samarbejdet med virksomheden:


”Det er en spændende måde at arbejde på. Vi lærer alle noget. Her på virksomheden kan vi måle og arbejde med nogle ting, som jeg ikke kan fremskaffe til dem i et klasselokale. Men jeg synes faktisk, at noget af det mest spændende er at se, hvordan eleverne arbejder og samarbejder nu hvor vi er ude af klasserummet. Nogle er klart bedst til at løse en opgave på papir, imens andre liver op, når de kommer herud og kan mærke på tingene. Jeg kan også se, at nogle bliver helt trætte af alle indtrykkene. Det er sundt at være ude af de trygge rammer og jeg er sikker på, at alle har fået rigtig meget ud af at være her og får noget med sig hjem,” siger han.


Vigtigt for fagene og fremtiden

Karsten Lykkegaard der ejer Lykkegaard A/S har taget hele dagen ud til at være sammen med eleverne og dels fortælle om virksomheden, dels vise dem hvordan man bruger matematikken, når man arbejder som industritekniker. Han gør det blandt andet, fordi han ser det som en vigtig samfundspligt at lære eleverne om, hvordan arbejdet er ”ude i virkeligheden”.


”Vi har alle et ansvar for at lære børn og unge op. Vi får også brug for dygtige industriteknikere i fremtiden, så det vil da være dejligt at så nogle frø hos nogle af eleverne, så de tænker i retning af industritekniker eller andre håndværkerfag, når de en dag skal vælge deres vej. Og der tror jeg på, at de kan tage et mere kvalificeret valg af, at jeg og vi som virksomheder inviterer dem indenfor så de ser, mærker og oplever, hvordan man kan arbejde som håndværker,” siger Karsten Lykkegaard og slutter:



”Ja, og så er det da også altid både sjovt og underholdende at være sammen med skoleeleverne og høre deres spørgsmål og tanker.” 

HOLD DIG OPDATERET!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag inspiration i din indbakke et par gange om året

Share by: